דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ששת שלבי פיתוח אפליקציה ל- iPhone 

מאת    [ 20/11/2009 ]

מילים במאמר: 1956   [ נצפה 6238 פעמים ]

 

מאת רונן מושל, מומחה לפיתוח יישומים לאייפון ולאייפוד טאצ', MobileMove.co.il, נובמבר 2009

מבוא

במאמר הקודם סקרנו את סוגי היישומים הקיימים לאייפון והצגנו את המניעים של גופי הפיתוח לפתח יישומים אלו. כמו-כן, הצגנו את הסביבה העסקית וניסינו להסביר את גורמי ההצלחה האדירה של תחום פיתוח היישומים לאייפון. במאמר זה נסקור את השלבים הניצבים בפני היזם שמעוניין בפיתוח יישום מקורי לאייפון.

באופן מובן למדיי כמעט כל יישום מתחיל ברעיון ראשוני - הבזק של רגע במוח יצירתי. בנקודה זאת אנשים שונים נוהגים באופנים שונים - ישנם הפסימיים שסבורים שהרעיון יקר/מסובך/קשה/לא שווה את הסיכון ואת המאמץ ומוותרים על היזמה, ישנם כאלו שממהרים לפנות ולקבל הצעות מחיר מספקים, וישנם כאלו שמתלבטים ארוכות ולבסוף מצטערים כאשר הם מגלים שמישהו אחר פיתח יישום ממש דומה. במאמר זה נסקור את השלבים השונים, לפי סדרם, מרגע הגיית הרעיון בראשו של היזם ועד להפצת היישום באפ-סטור (חנות האפליקציות של האייפון ואייפוד-טאצ').

 

השלב הראשון - סקר שוק

לאחר שהרעיון צץ במוחנו, חשוב לבדוק האם מישהו אחר חשב כבר על רעיון דומה והאם קיימת אפליקציה דומה, ואולי אפילו מספר אפליקציות דומות. הקיום של אפליקציות דומות איננו בהכרח מהווה מכשול להצלחת היישום שלנו, מאחר שיכול להיות שעל-סמך אפליקציות דומות ניתן להסיק תובנות חשובות שיעזרו בליטוש הרעיון שלנו ובהפיכתו לתחרותי אל מול האפליקציות האחרות. כמו-כן, ניתן לראות באילו מחירים האפליקציות הללו נמכרות וכך להסיק לגבי תמחור היישום שלנו.

כדי לבדוק קיומן של אפליקציות דומות ניתן להיכנס לאתר החיפוש של חברת אפל בכתובת: www.uquery.com. זהו אתר חיפוש שמזכיר בממשק המשתמש שלו את אתר החיפוש הפופולרי של חברת גוגל, רק שהוא מחפש בקרב אפליקציות אייפון בלבד. את החיפוש ניתן לבצע באמצעות שימוש במילות מפתח שמתארות את האפליקציה. כך לדוגמא אם אנו מעוניינים באפליקציית GPS, נחפש אפליקציות שעונות על מילות המפתח: מכונית, רכב, ניווט, מפה, דרך, שבילים וכו'.

אתר החיפוש מספק לנו רשימה של אפליקציות שעונות על מילות המפתח שהקלדנו. לחיצה על כל אפליקציה תציג מידע מילולי ואחד עד חמישה צילומי מסך שממחישים מבחינת וויזואלית את השימוש באפליקציה. לרב, התיאור בכתב, יחד עם צילומי המסך, מספקים לנו מידע רב והבנה לגבי האפליקציה. עם זאת, מומלץ בהחלט להוריד ולהתנסות באפליקציה אחת או יותר כדי להבחין גם בדקויות שהמידע שמוצג איננו יכול לספק. לדוגמא: להתרשם מלוגיקת השימוש באפליקציה, מקישוריות למערכות אחרות, ומקיומן של אפשרויות מתקדמות. כמו-כן, בהתנסות באפליקציות הללו כדאי מאוד לשים לב לרמות הגימור של האפליקציות: אנימציות במעברים בין מצבים, סאונדים שמתנגנים במצבים השונים, אפקטים שמתרחשים כתגובה לפעילות המשתמש וכו'.

 

השלב השני - אפיון האפליקציה

השלב השני נועד לעזור הן בליטוש הרעיון והן כהכנה לפניה לספקים. בשלב הזה יש להעלות על הכתב את תיאור האפליקציה, כלומר לכתוב אפיון לאפליקציה. ככל שנהיה יותר מדויקים בתיאור האפליקציה כך יהיה לנו יותר קל בהמשך. בשלב תיאור האפליקציה בכתב, חשוב לתת דגש למכלול היכולות של האפליקציה. עבור אחדים, תיאור האפליקציה בכתב עלול להיות מלאכה קשה, ואפילו קשה מאוד, אבל מומלץ בכל זאת לנסות לעשות זאת. כך נוכל:


    • לתאר ולתעד פרטים שעלולים להישכח בהמשך.
    • להשקיע זמן בחשיבה על מכלול היכולות הנדרשות באפליקציה, ולחשוב כיצד היכולות השונות מתחברות זו עם זו.
    • להציג למפתחי האפליקציה בצורה ברורה ומסודרת את התכולה הנדרשת, וכך לקבל תמחור הוגן, ובמקרה הצורך לדרוש בסוף הפרויקט לבצע השלמות שתוארו באפיון אך לא סופקו.
    • להוכיח בעלות על הרעיון המקורי.

כדי להקל על מלאכת האפיון, מומלץ לתאר את האפליקציה ברשימת נקודות, ובמידת האפשר רצוי גם  להוסיף תיאור גרפי של המסכים השונים. כדי להמחיש זאת להלן דוגמה לאפיון של אפליקציה יחסית פשוטה:


    • היישום יכלול ארבעה מסכים: מסך פתיחה סטטי שמכיל את הלוגו של החברה, שני מסכים שמאפשרים גישה לדפי אינטרנט, ומסך ליצירת קשר.
    • המעבר בין המסכים יהיה באמצעות כפתורים בתחתית המסך המסודרים בצורה של כרטיסייה.
    • שני המסכים שמציגים דפי אינטרנט ייפנו לכתובות קבועות שהוגדרו מראש ולא יכללו כפתורי ניווט (קדימה ואחורה), לא יכללו כפתור רענון ולא יכללו שורת כתובת שדרכה המשתמש יוכל לנווט לכתובות שונות.
    • מסך יצירת קשר יכלול את הרכיבים הבאים: מספר טלפון שבלחיצה עליו יתבצע חיוג למספר שמופיע, כתובת דוא"ל שבלחיצה עליה תפתח הודעה חדשה במצב עריכה, ומפת הגעה למשרדי החברה.
    • המעבר בין המסכים יהיה מלווה בסאונד.


השלב השלישי - פנייה למפתחי תוכנה לאייפון

שלב זה מתמקד בפנייה לספקי פיתוח תוכנה לאייפון כדי לשמוע את דעתם ולקבל הצעת מחיר. לפגישה עם הספק כדאי להגיע עם הסכם סודיות שמגן עלינו ממצב שבו ספק התוכנה עושה שימוש אישי ברעיון שלנו. לצורך כך כדאי להוריד מהאינטרנט הסכם סודיות או לחלופין לפנות לעו"ד כדי שינפיק עבורנו הסכם מסוג זה. את הסכם הסודיות נעביר לספק התוכנה לאייפון ונדרוש את חתימתו עליו. אח"כ ניתן לתאר לספק את היישום המבוקש ולהעביר לו גם את האפיון הכתוב. במהלך השיחה עם הספק יתכן מאוד שיעלו רעיונות נוספים שכדאי לשלב באפליקציה. כמובן שאת הרעיונות הללו מומלץ לתעד בצורה מסודרת באפיון.

בפגישה עם הספק בקשו לראות דוגמאות של אפליקציות לאייפון שהוא פיתח. בהתבוננות על האפליקציות הללו שימו דגש מיוחד על רמת הגימור (ולא בהכרח על התכולה). בד"כ, לא ניתן להגדיר מראש באופן דקדקני את רמת הגימור הנדרשת, לכן רמת גימור גבוהה בסוף העבודה מעידה לרב על  רמת שירות גבוהה.

התייעצו עם הספק לגבי אפשרויות להגדלת ההכנסות ע"י שילוב פרסומות או שילוב אפשרויות של העשרת היישום תמורת חיוב נוסף של המשתמשים (לדוגמא: הוספת יכולת שבה ניתנת למשתמשים אפשרות לרכוש בתשלום תכנים נוספים). כמו-כן, בדקו עם הספק לגבי האפשרות לפתח אפליקציית לייט, שמדגימה את האפליקציה שלכם, ושאותה תוכלו להפיץ בחינם כדי לזכות בחשיפה מוגברת.

וודאו עם הספק שבמהלך הפיתוח אתם תהיו מעורבים בשלבים השונים: לראות ולהגיב על אב-טיפוס, לקבל את הזכות לאשר או לדחות גרפיקה וסאונד, וכמובן לבצע בדיקות איכות לתוכנה. וודאו שבתום הפיתוח זכויות היוצרים על האפליקציה שייכות לכם, ודרשו התחייבות בכתב שהוא אינו מפר זכויות יוצרים של גופים אחרים (למשל בשילוב סאונד, גרפיקה או תוכנה של אחרים).

כמו בכל תחום, כימיה אישית טובה עם הספק חשובה מאוד הן כדי להשיג תוצאות טובות והן כדי ליהנות מהתהליך. באפשרותכם להציב את הכימיה הזאת למבחן כבר בהתחלה - בקשו מהספק לעבוד יחדיו כדי ללטש את האפיון שהתחלתם לכתוב. כך תוכלו להתרשם מאישיותו וממקצועיותו, ורק אם תרגישו מספיק בטוחים בחברתו תוכלו לקבל החלטה להמשיך לעבוד יחדיו.

לבסוף בקשו לקבל מהספק הצעת מחיר שבה יש פירוט העלות לכל סעיף (נניח, פיתוח התוכנה למסך הראשון עולה 1,000$, תמיכה בסיבוב המכשיר עולה 500$, טבלת ניקוד לתוצאות המשחקים עולה 2,000$). באופן הזה תוכלו להחליט על יכולות שכדאי להוריד באם העלות הכוללת גבוהה מידי עבורכם. באופן כללי כדאי לדעת שעלות של פרויקט בד"כ מתחילה ב- 6,000$ ועשויה להגיע לעשרות אלפי דולרים. אם אין ביכולתכם לעמוד בתקציב כזה, כדאי מאוד לחפש שותפים להשקעה (לשם כך, תמיד עדיף לפנות לאנשים שאתם מכירים וסומכים עליהם, מאשר להציע לספק שאינכם מכירים להיות גם שותף).

 

השלב הרביעי - הירשמו באתר המפתחים של אפל

בשעה טובה סגרתם הסכם עם ספק תוכנה לאייפון, ויצאתם יחדיו אל הדרך. כדי להיות מסוגלים בהמשך להעלות את האפליקציה לאפ-סטור עליכם להירשם לאתר המפתחים של אייפון (בעלות של 100$) ולפתוח חשבון ב- iTunesConnect. מכיוון שהתהליך הזה עלול להיות ארוך ומתיש, מומלץ להתחילו בהקדם האפשרי, ולדרוש את עזרתו הצמודה של הספק. ניסיונו של הספק עשוי לחסוך לכם זמן רב, אולם חשוב לדעת, שגם במקרה הטוב ביותר, תהליך זה לוקח לפחות שבוע וחצי.

 

השלב החמישי - הכנת מערך השיווק

במקביל לפיתוח ולרישום באתר המפתחים של אפל חשוב להתחיל בהקמת מערך השיווק של היישום. כל יישום, טוב ככל שיהיה, לא יצליח לממש את הפוטנציאל הגלום בו ללא שיווק מתאים. לשם כך, הקימו אתר אינטרנט (ניתן להקים אתר פשוט גם ב- 10$ בשנה), הכינו סרטון והפיצו אותו ביוטיוב, שילחו מסרים בטוויטר ובפייסבוק, שילחו "הודעות לעיתונות" לאתרים שסוקרים יישומים חדשים לאייפון (בארץ יש לפחות ארבעה כאלו ואין בעיה להגיע לאתרים מסוג זה בכל העולם). בנוסף, התייעצו עם הספק לגבי אפשרויות שיווק נוספות במסגרת האמצעים שמעמידה חברת אפל. חשוב לציין, שיש חשיבות רבה לחשיפה גדולה   בשבועות הראשונים לקיומה של האפליקציה - זה יסיע לכם לזכות בהורדות רבות בפרק זמן קצר וכך תצליחו להתברג בחלק העליון של טבלאות ההורדות השונות - דבר שיגדיל עוד יותר את מניין ההורדות של האפליקציה שלכם.

 

שלב שישי - העלאת היישום לאפ-סטור

את העלאת היישום לאפ-סטור יש לבצע דרך חשבון iTunesConnect שפתחתם בשלב הרביעי. מכיוון שחשבון זה הוא אישי לכם, העלאת היישום צריכה להיעשות על-ידכם, אך רצוי מאוד לעשות זאת בליווי צמוד של הספק, שמכיר ומנוסה בתהליך העלאת יישומים. 

לאחר העלאת היישום מתחיל תהליך בדיקת היישום על ידי חברת אפל. תהליך זה אורך בד"כ שבועיים ובסופו תקבלו אישור להציב את היישום באפ-סטור. תהליך הבדיקה והאישור הוא מאוד לא צפוי, מאחר שמכל מיני סיבות, רשאית חברת אפל לדחות את האפליקציה עד לביצוע תיקון כלשהו. כמובן, שכל ביצוע תיקון דורש העלאת גרסה חדשה ובדיקתה מחדש, ולפיכך מאריך משמעותית את משך הזמן הכולל עד לאישור היישום. לספקים מנוסים ישנו יתרון בהכרת מגוון הדרישות של אפל והם יכולים להיערך מראש, אולם חשוב לציין שאף על פי כן, גם הספק המנוסה ביותר עלול מפעם לפעם להידרש לביצוע תיקון, מאחר שאפל מוסיפה מידי פעם דרישות חדשות.

 

סיכום

כפי שניתן לראות, מסלול הפיתוח של אפליקציה לאייפון הוא שיטתי למדיי והוא מאפשר לכל אחד מאיתנו להיות יזם וסטארטאפיסט. זאת, בעליות יחסית נמוכות, בתהליך יחסית קצר, ועם סיכויים בהחלט ראליים להניב רווחים נאים. נצלו את האפשרות הזאת בתבונה ונסו להסיק ממנה גם לימוד והנאה. בהצלחה.

 

 

רונן מושל, מומחה לפיתוח יישומים לאייפון ולאייפוד טאצ', MobileMove.co.il


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב